2018. augusztus 23., csütörtök

A levelek késve érkeznek meg a gmail fiókokba?



Számomra is meglepő volt az adatok elemzése során, de már a vásárlók fele gmail.com postafiókot használ! Vagyis bármilyen zavar üti fel fejét a velük történő villámgyors kommunikációval, az jelentős probléma lehet.


Miket szükséges ellenőrizni, hogy zavartalan legyen a levelezés a gmail és egyéb postafiókokkal?


1.) Hogy néz ki a levél? 

A levél késlekedésének vagy elmaradásának oka lehet spam gyanú is, mely nagy mértékben függ a levél tartalmától. Legyen a levélnek a feladója megnevezve, legyen tárgya, kerüljük a csupa nagybetűs és spam gyanús kifejezéseket. A feladó email cím mindenképpen saját domain címünkhöz tartozó létező postafiók legyen, hiszen így van saját magunknak lehetőségünk finomhangolásokat és hitelesítéseket eszközölni, melyről majd a bejegyzés végén írok részletesebbe.
Ebből adódik, hogy az olyan ingyenes levelezők használata mint a freemail.hu, citromail.hu teljesen kizárt, ill. a szolgáltató által kapott pl. @t-online.hu -s címek is.
Tipp: Amennyiben eddig nem saját domain cím alatti postafiókot használt, és javítani kívánja ezt, továbbra is használhatja gmail-es felületét, mivel szinte bármilyen postafiókkal összeköthető a gmail.



2.) Ki a domain üzemeltető?

OK, mostmár szép igényes saját email címről kommunikálunk a vásárlók felé. De!
A webáruház által küldött levelek feladójához tartozó domain cím levelezését ill. magát a webáruház üzemeltetését nem feltétlenül ugyanaz a szolgáltató és/vagy szerver látja el. Első körben ezt fontos tisztázni, mivel az a fél van ráhatással a levelezés beállításaira aki ahhoz hozzáfér. Nagyon fontos, hogy nem csak a levél kiküldésén múlik sok, hanem a domain cím levelezésének beállításain is, sőt!


3.) Melyik szerver küldi ki a levelet valójában?

Az emailt nagy valószínűséggel a webáruházat üzemeltető szerver küldi ki. Itt csak arról szükséges meggyőződnünk, hogy a szerver IP címe szerepel-e tiltólistán, elég gyors-e, ill. a leveleket azonnal kiküldi-e.


4.) Ellenőrizzük domain címünket!

A https://mxtoolbox.com nagyon jó felület domain címünk több szempontból történő elemzésére. Fontos a "Blacklists" menüpont, ahol ellenőrizhetjük szerepelünk-e valamilyen spamlistán, egy ilyenen sem lehet rajta a domain. Ezt követően a "Domain health" menüpontban adjuk meg címünket ami nagyon sok tesztet végez. Pár warning még nem komoly probléma, de ha több error is van, akkor bizony kötelezően van teendő!


5.) Domain cím beállításairól részletesen

Mindenképpen szükséges hitelesíteni a Google felé (is) domain címünket, hogy a webáruház által küldött automatikus vagy nem automatikus email-ek gyorsan megérkezhessenek a címzettekhez. Ennek folyamatát ismerteti a https://support.google.com/mail/answer/6227174 oldal, melyet ha továbbít domain címének kezelőjéhez mindent értenie kell belőle.

Röviden; un. SPF és/vagy DKIM és/vagy DMARC hitelesítést szükséges beállítani, amely egy TXT rekord hozzáadásával 1 perc alatt elvégezhető a domain cím adminisztrációs felületén a DNS beállításoknál.

Közvetlenül a Google felé is hitelesíteni kell levelezésünket a https://postmaster.google.com felületen. Belépést követően lehet hozzáadni a domain címet, majd a kapott kódot telepíteni a szerveren. Ha minden rendben ment, akkor a google felülete visszajelzi a hitelesítést, sőt egy kis idő múlva statisztikákat is nyomon követhet a domain forgalmával kapcsolatban.
- SPF kód előállító: https://mxtoolbox.com/SPFRecordGenerator.asp
- DKIM kód előállító: https://dkimcore.org/tools/keys.html
- DMARC kód leírás: https://dmarc.org/overview . A DMARC nagyon jó elemzéseket tud küldeni nekünk emailben, egy xml fájl formájában, ezeket itt lehet szépen értelmezhetővé tenni: https://us.dmarcian.com/xml-to-human-converter/ .